Markéta Supa ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Děti jsou pro mě odborníci na svůj vlastní život Před lety odjela Markéta Supa k pokračujícímu studiu do Velké Británie – a změnilo jí to ž k vědě. „Šla jsem studovat magistra na Bournemouth University a plánovala jít na doktorát Anglii mi nabídli plné stipendium a možnost doktorského studia v uznávaném výzkumném Centr in Media Practice (CEMP). Bylo to malé mezigenerační prostředí, kde jsem byla zdaleka nejm nikoliv z Británie. Nejen mí vedoucí – Richard Berger a Jenny Moon – ale všichni se mi vel Mohla jsem odborně růst po všech stránkách,“ vzpomíná Markéta Supa, dříve Zezulková. „Doktorát jsem původně studovala s cílem ucházet se o pozici konzultanta, ale vědu jsem si zamilovala, že jsem se u ní rozhodla zůstat,“doplňuje. Celkově hodnotí svou zkušenost z ak prostředí ve Velké Británii jako „nehierarchickou“ a založenou na spolupráci, což je něco, přinesla na Fakultu sociálních věd UK. Místo titulů tykání „Snad všechny mé publikace jsou spoluautorské; práci to zkvalitňuje a podporuje také souná Se studenty se oslovujeme křestními jmény, s kolegy a kolegyněmi včetně doktorandů a admin pracovníků si tykám. Je vtipné, když napíšu e-mail studentovi nebo někomu koho neznám „dob a dostanu zpět odpověď „dobrý den, vážená paní doktorko,“ říká s úsměvem energická Markéta Jako důležitou hodnotí také vědeckou a pedagogickou inovaci. Disertační práce byla v roce British Educational Research Association pro její metodologickou originalitu. „Metodologie, kterou jsem vytvořila, jsem nazvala grounded philosophy, protože jsem na zák kvalitativního výzkumu s dětmi a jejich učitelkami vytvořila filozofii mediálního vzdělává stupeň. Když to viděli profesoři mimo Anglii, třeba Renee Hobbsová ze Států, shodli se, že neprošlo. Renee to dokonce nazvala typicky britským hippie přístupem k vědě,“ směje se mla je mimo jiné členkou Grantové agentury UK a předsedkyní Komise pro etiku ve výzkumu na FSV Dodává, že stejně jako zmíněné britské centrum CEMP je i pražská fakulta pro inovace, kter kvality. Inovativní přístup razí i v pedagogice: její projektově zaměřené předměty jsou vy v angličtině a ukončovány výzkumnými plakáty či videoesejemi. Za dětskou mediální zkušeností Hlavní oblastí jejího odborného zájmu jsou děti ve věku čtyř až dvanácti let a jejich medi učení se o médiích a mediální gramotnost. „Nezkoumám vliv a dopad médií na děti. To, co mě je, jak různé děti z různých prostředí žijí s médii a také jak a co se o nich učí mezi seb rodině a ve veřejném prostoru. Cílem není jejich zkušenost hodnotit, co je dobře nebo špat Jsou to pro mě odborníci na svůj vlastní život. Na základě tohoto porozumění pak zpracováv jak rozvíjet mediální gramotnost v praxi,“ líčí. Dětskou mediální zkušenost a jejich mediální vzdělávání zkoumala mimo Evropu také v Jižní a v Asii. „Mých výzkumných projektů se účastnily děti, které chodily do nejdražších výběro Medellínu nebo na Manhattanu, stejně jako děti, které žily část svého života v autě nebo k A také děti, které se mimo ekonomické problémy potýkaly i s mnoha sociálními potížemi, jak nebo rasismus,“ vysvětluje. Svůj výzkum s dětmi považuje za nutně interdisciplinární, protože děti vnímá „jako celistv médií v jejich životě jako komplexní“. Proto je velmi ráda, že je nyní na UK, která má výh mezioborového přesahu a kde je mnoho systémů podpory mezinárodní spolupráce. V současné do Multikulturní život a vzdělávání dětských prosumerů, na kterém se podílí také kulturní ant Soukup se zkušenostmi z Nové Guineje či Filipín. Nově také spolupracuje s lingvistkou a literární vědkyní z FF UK Anežkou Kuzmičovou [ URL iforum.cuni.cz/IFORUM-16656.html"] na projektu Primus věnovanému dětskému čtenářství. Jako cíl si ukládá snahu o založení univerzitního výzkumného centra UK v oblasti dětských studi inspiruje opět v zahraničí, například na University of Edinburgh. „Univerzita má spoustu úžasných lidí na různých fakultách a katedrách, kteří se věnují dět Ráda bych vytvořila prostor pro dlouholetou spolupráci, protože ta krátkodobá, kterou teď je skvělá, ale nedostačující,“ říká Markéta Supa, kterou takřka neustále doprovází fenka R nejvzdělanější pes v Česku – už s pěti lety přednášek na UK! Co dalšího plánuje mladá vědk době? „Brzy mě čeká mateřská dovolená. Moc se těším, ale u vědy chci zůstat. Z legrace řík neomezený přístup k výzkumnému subjektu. To tam ale nepište,“ směje se milá blondýnka. ▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ Markéta▓Supa,▓Ph.D.▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓▓ Pochází z Valašské Bystřice, studovala na UTB ve Zlíně. Magisterské, postgraduální a dokto absolvovala na britské Bournemouth University. Doktorát (Ph.D.) z filozofie mediálního vzd té doby působí primárně na FSV UK, ale také jako Fellow v Centre for Excellence in Media P Education Lab na University of Rhode Island (USA). Text: Martin Rychlík • Foto: Vladimír Šigut